Geribildirim Alma Üzerine …

Posted by | No Tags | Diğer · Liderlik | Yorum yok Geribildirim Alma Üzerine …

Etkili Geribildirim alabilmek için daha önceki yazımda bahsettiğim üzere size en doğru geribildirimi verebilecek kişi veya kişileri tespit ettiniz.

Peki bu kişilerden geribildirim vermesini nasıl isteyeceksiniz?

Üstelik bu kişi sizin kendinizi çok yakın hissettiğiniz biri de değilse ilk yaratacağı etki, dilimizde yaygınca kullanılan ve “gösterilen bu ilginin, bu yakınlığın bir sebebi olacak” anlamına gelen “Bayram değil, seyran değil (eniştem beni niye öptü)” etkisi yaratabilir ve yardım istediğiniz kişinin savunma mekanizmalarını tetikleyerek doğru bildirim almanızı engelleyebilir. Bu nedenle bildirim isteyeceğiniz kişi sizin gerçekten kendinizi ,işinizi geliştirmek amaçlı bildirim istediğinizi anlamalı ve hatta hissetmelidir. Ancak bu şekilde savunmada kalmak yerine size gerçekten faydalı olacağına inandığı bildirimleri aktarmaya başlayabilir.Aksi halde sizin samimi olmadığınızı düşünerek gerçekten gördüğünü ve hissettiğini değil sizin duymak istediğinizi söyleyecek veya hiç bildirimde bulunmamayı tercih edecektir.Buna çok dikkat etmelisiniz!

Geribildirim almak üzere artık aşağıdaki noktalara dikkat ederek ilerleyebilirsiniz.

1. Dinleyin ve asla söz kesmeyin.

Kişiyi gerçekten size ne demek istediğini anlamak üzere dikkatle sözünü kesmeden dinleyin.Ne söylemek istediğini varsaymayın anlayın.

2. Beden dilinizin ne söylediğinin farkında olun.

Beden diliniz ve tonlamanız sözlerden daha fazla anlam ifade eder.Dikkatinizin dağılması veya sıkılmış gözükmeniz karşı tarafa “Beni dinlemiyor” negatif mesajı verir ki bu da bariyerlerin oluşmasına neden olur.

Hareketlerinizin ve beden dilinizin savunma pozisyonunda olmadığına dikkat edin.Bu şekilde karşınızdaki kişi kendini daha rahat hissedecek ve paylaşımı artacaktır.

3. Açık olun.

Size söylenen yeni ve farklı bilgilere,fikirlere karşı açık olmalısınız.Bir şeyi yapmanın birden fazla yolu vardır ve diğer insanların konuya yaklaşımı tamamı ile farklı olabilir.Açıkça dinlemeye devam edin ve yeni olasılıklara kapınızı açık tutun.

4. Size verilen mesajı anladığınızdan emin olun

Size söyleneni anladığınızdan mutlaka emin olun.Eğer netliğe ihtiyacınız varsa mutlaka yeniden sorun.Aksiyonunuzu doğru alabilmek için size verilen bildirimi doğru anlamalısınız.Aktif dinlemede kalın ve tepkilerinizle kilit noktalarda anladığınızı belli eden tepkiler verin veya özet yapın.

5. Değerlendirin ve ne yapacağınıza karar verin.

Aldığınız geribildirimleri değerlendirin.Eğer bu bildirimlere karşı aksiyon alırsanız nasıl etkileri olabileceğini , almaz iseniz nasıl etkilerinin olabileceğini anladığınızdan emin olun.Ve ardından ne yapacağınıza karar verin.Yapacaklarınız sizin seçiminizdir.Eğer aldığınız geribildirim konusunda emin değilseniz bu konuda başka birinden daha görüş alabilirsiniz.

6. Uygulayın ve Takip edin

Geribildirimleri uygulamanın pek çok farklı yolu vardır.Bazen sadece size önerilen şeyi yapmak basit bir yol olabilir bazen daha detaylı bir aksiyon planına ihtiyaç duyabilirsiniz. Bu değerli bildirimlerin size aktardığı fırsatları mutlaka uygulayın ve faydalarını,etkilerini takip edin.

Bu iletişim esnasında bazen sıkışmalar olabilir.Geribildirim veren kişinin aklına bildirimler çabucak gelmeyebilir.Bu durumda siz alan kişi olarak sorular yönelterek yardımcı olabilirsiniz. Bu sorular kendi tarzınıza uygun olabileceği gibi benim aşağıda önerdiğim ve sıkça kullanılan Başlat/Durdur/Devam Et modeli soru kalıpları şeklinde de olabilir..

Başlat/Durdur/Devam Et

Başlat/Durdur /Devam et soru kalıpları doğrudan aksiyon alabileceğiniz ve geliştirebileceğiniz net noktaların ortaya örnekleri ile çıkmasına yardımcı olur.

Sorular geri bildirim istediğiniz konu ile alakalı olarak…

  • Sizce neyi yapmayı başlatmalıyım?
  • Sizce neyi yapmayı durdurmalıyım?
  • Sizce neyi yapmaya devam etmeliyim?

Bu sorular karşınızdakine güven verir ve sizin iyi yaptığınız ve daha iyi yapabileceğiniz noktalar hakkında detaylı düşünmesine neden olur.Aynı zamanda kısa ve pratik olduğu için kısa süre içinde karşınızdaki kişiden sizin hakkınızda daha doğru ve direk bilgiler alabilirsiniz. Bu soruları yüz yüze sormanız en verimli sonucu almanızı sağlar.

Denemenizi öneriyorum.

Kaliteli ve doğru geribildirim almak pratik ister. Zaman içinde ustalaştıkça kişisel gelişiminiz için size bilgi veren muhteşem bir araç olduğunu siz de keşfedeceksiniz.

Bir sonraki yazım Etkili Geribildirim Vermek üzerine olacak.

Görüşmek dileğiyle;

Murat Bektaşlar

SmartCare

Geri Bildirim Verme konulu yazımızı okumak için tıklayınız!


No Comments

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.